Elleville kostymer og kule kulisser for Rockeulven

LITT KREATIV GALSKAP kommer godt med når man skal lage Rockeulven-kostymer. Denne gjengen har hatt mye moro med kostymearbeidet til årets forestilling. Fra venstre Gotti Nitter forkledd som Sort Får, Elise Roos Mangrud og Hege Rytter Jakobsen som henholdsvis Væren og Lammet, mens Cecilie Sommerstad og Camilla Fonneland Sandberg foran har trukket i Hønenes badehetter.
LITT KREATIV GALSKAP kommer godt med når man skal lage Rockeulven-kostymer. Denne gjengen har hatt mye moro med kostymearbeidet til årets forestilling. Fra venstre Gotti Nitter forkledd som Sort Får, Elise Roos Mangrud og Hege Rytter Jakobsen som henholdsvis Væren og Lammet, mens Cecilie Sommerstad og Camilla Fonneland Sandberg foran har trukket i Hønenes badehetter.

– I år har de tatt helt av, mener aktørene om ”kostymedamene” bak Rockeulven. Foreldregruppa med ansvar for kostymer har boltret seg med pels, parykker, plast og pomponger. Resultatet er veldig morsomt. Sammen med snekkergruppas kulisser og avansert lysdesign gir det dyrefest på scenen.

En kylling kommer svinsende over scenen på Parkteatret i røde Crocs og en gigantisk knallgul dusk; en sånn som cheer leaderne under amerikanske fotballkamper bruker.

DYRISK MORO: Sauene, Geita og Kyllingene i et opptrinn under øvingene på Parkteatret.
DYRISK MORO: Sauene, Geita og Kyllingene i et opptrinn under øvingene på Parkteatret.

Inn fra mørket i salen kommer selveste Rockeulven bredbeint og svartfarlig med fandenivoldske ører og tilbakestrøket macho-manke.

Papegøyen dukker opp fra kulissene som et fargekart fra Jotun i blonder og barokkstil, mens Geita tripper hvitkledd og uskyldig rundt på scenegulvet med hornene strittende ut fra parykklokkene.

Det er øving på Parkteatret og villdyr og tamdyr i alle farger og fasonger er i ferd med å samles til en ny gjennomgang av første akt.

FRESH PAPEGØYE: Hans Ringstad har fått seg et fargerikt kostyme i Rockeulven.
FRESH PAPEGØYE: Hans Ringstad har fått seg et fargerikt kostyme i Rockeulven.

Mye skjer på hodet

Bak det dyriske universet som er i ferd med å ta form rundt teaterkråkene, står kostymegjengen og kulissegruppa. Elise Roos Mangrud som leder kostymedamene forteller at årets forestilling har hentet mye inspirasjon fra ”Med Grimm og Gru” fra NRK og den norske oppsetningen Rockeulven på Nationalteatret.

-Vi har jobbet mye med hodene til skuespillerne. Det er der mye av dyreidentiteten kommer fram, mens kroppen er menneskelig, forteller hun.

FARGERIKE TEATERKRÅKER: Kostymene i første akt av Rockeulven samlet på ett brett.
FARGERIKE TEATERKRÅKER: Kostymene i første akt av Rockeulven samlet på ett brett.

Alle deler kommer på plass

Kostymegruppa har hatt fast tilhold på Nøkkeland skole gjennom høsten og der har det vært flikket og sydd, prøvd og tilpasset kostymer på løpende bånd. På den andre siden av byen har snekkerne laget kulisser etter scenograf Pål Dixon Sandbergs tegninger og instruksjoner.

ULV OG GEIT: Odin Trolltun og Kaia Rytter Tveiten i heftig samspill.
ULV OG GEIT: Odin Trolltun og Kaia Rytter Tveiten i heftig samspill.

Mye er i år skjært ut av isopor, blant annet en trolsk skog som skal lyssettes av lysdesigner Reidar Richardsen. Alle disse bitene kommer på plass i løpet av de to siste ukene frem til premieren når Teaterkråkene flytter inn på Parkteatret.

Det er da puslespillet settes sammen og man for alvor får inntrykk av hvordan Rockeulven kommer til å se ut. Når musikken fra kapellmester Ellen-Marie Carlsen og orkesteret ”i grava” på Park legges til, blir uttrykket komplett. Det er bare å glede seg, folkens.