Pål har en plan

Scenografien til Olsenbanden Jr. på Cirkus går veien fra idé til skisseblokk og videre til datamaskin og arbeidstegninger. Scenograf Pål Dixon Sandberg har ansvaret for prosessen for sjette gang.
Scenografien til Olsenbanden Jr. på Cirkus går veien fra idé til skisseblokk og videre til datamaskin og arbeidstegninger. Scenograf Pål Dixon Sandberg har ansvaret for prosessen for sjette gang.

Hvordan får man trykket et femtitallskjøkken, et barnehjem og et digert sirkus inn på den begrensende sceneplassen på Parkteatret? Slike utfordringer har scenograf Pål Dixon Sandberg holdt på med før høstens oppsetning med Teaterkråkene. Løsningen er en god sceneplan med rom for unge skuespillere.

Olsenbanden Jr på Cirkus er den sjette forestillingen Pål Dixon Sandberg er med på med Teaterkråkene. Til forskjell fra forrige oppsetning med Peter Pan er det denne gangen klart definert både tid og sted for handlingen i stykket: Det er sekstitallet og Oslo som danner rammen for eventyrene til Egon, Kjell, Benny og alle de andre karakterene i stykket.

Inspirasjon fra bestemor

– Mens både Peter Pan og Jungelboken var veldig eventyraktige, er det denne gangen realisme og tidsriktighet som gjelder, forteller scenografen som blant annet har studert interiørbilder og mimret tilbake til bestemors kjøkken for å finne inspirasjon til Olsenbanden-universet.

Mye av scenografens jobb handler om å finne essensen i de rommene handlingen foregår: Hva er det som skal til for at folk skal kjenne igjen og forstå settingen? Og hvor mye kan man plukke bort fra rommet slik at det blir akkurat nok igjen til å skape den rette rammen rundt skuespillerne? Det er scenografens jobb å finne ut av, forteller Pål Dixon Sandberg.

Han er utdannet scenograf fra Akademi for scenekunst ved Høgskolen i Østfold. I tillegg har han utdannelse som landskapsarkitekt. Til daglig jobber han i Statens Vegvesen med utforming av større veianlegg – langt fra scenekanten og rampelyset.

Det er viktig at scenografien ikke overdøver skuespillerne, mener Pål Dixon Sandberg.
Det er viktig at scenografien ikke overdøver skuespillerne, mener Pål Dixon Sandberg.

Gi rom til skuespillerne

Han er opptatt av at scenografi ikke skal overdøve skuespillet. Det er ikke om å gjøre å ”køle på” med hele repertoaret av effekter, men snarere legge til rette for at skuespillerne skal få boltre seg:

-Scenografens viktigste rolle er å gi plass til skuespillerne, ikke å overdøve dem, ifølge Pål. Han mener scenografi fungerer aller best når skuespillerne tar den i bruk; når den ikke bare er en flat kulisse, men faktisk er integrert i handlingen og bidrar til å drive den fremover. Han legger også vekt på å skape scener som skuespillerne selv kan skifte ut. – Det gjør inntrykket mer helstøpt, mener scenografen

Kreative løsninger

Bak Teaterkråkene står et kobbel av frivillige foreldre – ikke minst i scenegruppa som omsetter scenografens arbeidstegninger til fysiske sceneelementer. Det løser de på en utmerket måte, ifølge Pål. Han har mye godt å si om samarbeidet både med foreldregjengen og regissør Harald Engan. Sammen har de snakket seg frem til kreative løsninger på flere sceneutfordringer – og ut i fra ryktene blir det både helmaks og genialt sceneopplegg for Egon & co.